Vložil eda (bez ověření), 30. Červenec 2018 - 17:06

Certifikát vodoměru je zákonný dokument, který říká, že po certifikovanou dobu (v našem případu bytových vodoměrů) 5 let, by měl bytový vodoměr pracovat v zákonem dané přesnosti, která je dána rozsahem ± 4 %. To samé platí pro patní domovní vodoměr, který vlastní vodárenská společnost a podle kterého tato fakturuje odebranou vodu. Samozřejmě v průběhu pětiletého období se přesnost měření vodoměrů (bytových i patních) může zhoršovat. Vzhledem k tomu, že patní vodoměr je z hlediska vodárenské společnosti „v pořádku“ po danou zákonnou dobu – 5 let, potom bytové vodoměry plní pouze funkci p o m ě r o v ý c h měřidel, tzn. že naměřená spotřeba na patním vodoměru a tím i fakturovaná částka od vodáren (která fakturuje předepsanou cenu např. v Praze 87,00 Kč/m3) i za chybující jejich vodoměr (vždy postupně se rozdíl naměřený na patním vodoměru postupem času zvyšuje a ve většině případů překročí oněh + 4 %) je nutné rozpočítat v poměru bytových poměrových měřidel na jednotlivé byty. Je nutné ovšem upozornit na skutečnost, že náměr bytových vodoměrů je také časem zvětšuje a překročuje stanovenou normu. Z toho vyplývá, že majitel bytu zaplatí za 1 m3 místo stanovených 87,00 Kč (v Praze) i třeba 102,00 Kč. A jak se tomu bránit ? Jednoduše : když se Vám zdá, že platíte za vodu více než je uvedená částka od vodáren – objednejte si u vodárenské společnosti i třeba předčasnou (méně jak 5 let) výměnu patního vodoměru. Vodárny mají za povinnost tuto předčasnou výměnu provést, ale… Vodárny nechají zkontrolovat odebraný vodoměr v certifikované laboratoři a pokud tato laboratoř vystaví doklad, že vodoměr je vadný (více jak + 4 %), potom vám vodárny nic neúčtují za předčasnou výměru vodoměru a navíc vám vrátí poměrnou část zaplacených nákladů za vodu max. za 1 rok. Ovšem v případu, že patní vodoměr je shledán dobrým (je v uváděné toleranci chybovosti), potom zaplatíte nový vodoměr vč. jeho instalace (cca 2500 Kč). My jsme velké SVJ (5 domů – 120 bytů) a kontrolujeme odběr na 5 patních vodoměrech každé 2 měsíce a zapisujeme si jejich stavy. Stejně tak máme zřízen elektronický odpočet (dálkový rádiový) bytových vodoměrů prostřednictvím aplikace v počítači – to provádíme každý měsíc. Máme tak stále přehled o tom, zda se rozcházejí údaje patních vodoměrů s vodoměry bytovými (teplá a studená voda). Je tedy nutné, aby se i ve vašem případu někdo tímto sledováním zabýval a jenom vyděláte. Předpokladem je ovšem i to, že vám správně a v předepsané toleranci pracují i bytové vodoměry. Provozice o výměně patních vodoměrů a podmínky jejich předčasné výměny najdete na internetových stránkách příslušné vodárenské společnosti. Naše SVJ na základě výše uvedené činnosti již 2× (vždy po 3 letech !!!) požádalo o výměnu a vždy jsme „vyhráli“. Např. letos nám PVK vrátilo téměř 50 tisíc Kč !! DEjte se do toho. Přeji úspěch. Eda

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.