Vložil Pavel, 24. Září 2013 - 19:12

Podle čl. 33 Ústavy „Dojde-li k rozpuštění Poslanecké sněmovny, přísluší Senátu přijímat zákonná opatření ve věcech, které nesnesou odkladu a vyžadovaly by jinak přijetí zákona.“

Ústavně konformním způsobem přijaté zákonné opatření by tedy v dané souvislosti mělo obsahovat pouze úpravy daňových zákonů reagující přímo na novou úpravu soukromoprávních kodexů, tj. na novou terminologii, nově zavedené právní instituty a na právní instituty zaniklé. Tak tomu nicméně v případě předložených návrhů zákonných opatření není a tyto jdou nad rámec kompetencí daných Senátu Ústavou.

Na neústavnosti takového legislativního aktu přitom nic nezmění ani případné následné schválení novou Poslaneckou sněmovnou. Platnost takové právní normy by pak mohla být kdykoli v budoucnu poměrně široce napadána (například ve vztahu ke zrušení již dříve přijatého osvobození dividendových příjmů od daně z příjmů).

Ač nejsem ústavní právník, domnívám se, že tento rozpor je poměrně zjevný a že by k němu měl Senát přihlédnout při projednávání v první polovině října.

Zítra tento návrh bude pravděpodobně vládou schválen.

Hezký den!

Pavel

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.